سه شنبه ۲۵ شهریور ۰۴

مسير ورودي در ايزابل (INBOUND ROUTE )

۶۹ بازديد

در اين قسمت از مجموعه آموزش ايزابل به تنظيمات مسير دهي تماس در ايزابل مي پردازيم و ياد مي گيريم چگونه مسير هاي متفاوتي براي تماس هاي ورودي داشته باشيم.

تعريف مسير ورودي

هر تماسي كه وارد سيستم تلفني ايزابل مي شود (تماس مي تواند از يك خط شهري ويا يك سيستم تلفني ديگر وارد شود آموزش VOIP  در واقع هر تماسي كه از طريق ترانك وارد سيستم تلفني شود ) بايد از طريق يك مسير ورودي هدايت شود. مسير هاي ورودي  مي تواند يك مسير كلي و يا چندين مسير تفكيك شده باشند.

توجه كنيد به صورت پيش فرض هيچ مسير وروديي در سيستم تلفني ايزابل وجود ندارد و تمامي تماس ها به سمت ايزابل با خطا مواجه مي شوند.

تعريف DID و CID در ايزابل

اين دو متغير در سيستم هاي تلفني بسيار پر كاربرد هست و نه تنها در مسير هاي ورودي بلكه در بيشتر تنظيمات  بايد اين دو پارامتر را مقدار دهي كنيم.

هر خط تلفن كه به سمت شما يك تماس ارسال مي كند دو پارامتر را نيز با خود به همراه دارد يكي DID و ديگري CID .

DID مخفف عبارت Direct Inward Dialing مي باشد كه به معناي شماره گيري مستقيم داخلي است ، در واقع اين شماره به ما اطلاع مي دهد كه تماس از كدام خط به سمت ما  مي آيد و براي راحتي كار معمولا DID با شماره همان خط يكي است ، متاسفانه در خطوط  خدمات VOIP آنالوگ DID ارسال نمي شود و ما در تنظيمات GateWay و يا كارت تلفني بايد اين DID را ايجاد كرده و به سيستم تلفني تحويل دهيم تا مشخص باشد تماس از كدام خط وارد سيستم تلفني مي شود.

CID هم مخفف caller identification  مي باشد كه به معناي شناسه تماس گيرنده است ، در سيستم هاي تلفني اين شماره در واقع همان شماره تماس گيرنده مي باشد

تنظيمات مسير هاي ورودي در ايزابل

براي اضافه كردن يك مسير ورودي ابتدا وارد PBX مي شويم و سپس از منوي سمت چپ گزينه Inbound Route را انتخاب مي كنيم ، در پنجره باز شده از منوي سمت راست گزينه Add Incoming Route  را انتخاب مي كنيد

تنظيمات مسير ورودي در ايزابل

آموزش Inbound route در ايزابل

طبق روند قسمت قبل از مجموعه آموزش ايزابل صرفا گزينه هاي پركاربرد را توضيح خواهيم داد.

۱-Description : در اين  قسمت يك نام براي مسير ورودي تعيين مي كنيد ، اين نام صرفا جهت شناسايي مسير توسط شماست و كاربرد ديگري ندارد.

۲- DID Number :  مهم ترين قسمت در تنظيمات مسير هاي ورودي مي باشد ، در اين قسمت مشخص خواهيد كرد كه تماس خدمات ويپ  از كدام خط وارد شده است ( البته زماني كه مسير تماس از خطوط مختلف متفاوت است اين پارا متر مقدار دهي مي شود)

۳- CallerID Number : شماره تماس گيرنده را مشخص مي كنيد فرض كنيد لازم داريد در صورتي كه از يك شماره تلفن خاص مسير متفاوتي داشته باشيد اين پارامتر را مقدار دهي مي كنيد.

۴- Music On Hold  شما مي توانيد در اين قسمت موزيك انتظار مورد نظر خود را براي مسير ورودي مشخص كنيد.

۵- Call Recording  شما مي توانيد تماس هاي ورودي را ضبط كنيد ، و يا از ضبط آنها جلوگيري كنيد ، توجه كنيد كه اين قسمت به ضبط مكالمه در داخلي    الويت دارد.

۶- Set Destination : در اين قسمت هم مي توان مقصد تماس را مشخص كنيد ، اين مقصد مي تواند هر كجا در مر كز تلفن ايزابل باشد.

مسير وردي در ايزابل

مثالي در باره كاربرد DID و CID در مسير ورودي

فرض كنيد مدير شركت از شما خواسته است در صورتي كه از منزل ايشان با شماره تلفن XXXXXXXX با  هر شماره اي از شركت تماس گرفته شد تماس مستقيم به داخلي آموزش ويپ ايشان وصل شود، در اين حالت  مقدار CID برابر XXXXXXXX  و DID را خالي مي گذاريم و مقصد تماس را داخلي مدير در نظر مي گيريم

حال فرض كنيد مدير از شما مي خواهد كه يك خط اختصاصي به ايشان نسبت دهيد يعني هر كسي با خطي از شركت كه شماره آن YYYYYYYY است تماس گرفت مستقيم به ايشان وصل شود در اين حالت مقدار DID برابر YYYYYYYY و مقدار CID را خالي مي گذاريم و مقصد تماس را داخلي ايشان در نظر مي گيرم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.